Pages

Sunday, September 24, 2017

Všetkým, ktorých zaujíma tunelovanie

My sa tu pidlikáme s tunelom Višňové už temer 20 rokov, pretože Váhostav neváha, tuneluje. V Škandinávii sa ale tuneluje tak trochu inak. Doslovne. Tak napríklad v Nórsku nedávno postavili nádherný Hardangerbrua:

Po anglicky Hardanger bridge:
To je visutý most cez fjord, akých tam majú niekoľko, hoci stále väčšinu dopravy cez fjord zabezpečujú kompy. No a ako sa pristupuje k tomuto mostu? Nuž, keďže ide o fjord so strmými svahmi, tak tunelmi z oboch strán. Z jednej strany má ten prístupový tunel dokonca temer 8 km. To ale nie je všetko. Keďže je to dosť centrálny most, riešiaci pomerne veľa dopravy (a najdlhší visutý most v Nórsku)...
Druhý najdlhší je práve vo výstavbe pri Narviku.
 ...tak sa k nemu zbiehajú cesty z viacerých strán (miest), napr. Bergen, Stavanger a Oslo. Je to riešené križovatkami - kruhovými objazdami - priamo v tuneli! Z obidvoch strán! Pričom z jednej stray boli príjazd a ten kruhový objazd vstavané do existujúceho dlhého tunela!

No a keď už sme pri tom tunelovaní a Nórsku, v Nórsku je aj zďaleka najdlhší cestný tunel na svete - 25 kilometrov dlhý tunel Lærdal. Ja som bol prekvapený, ale najdlhšie tunely na svete, či už železničné alebo cesté, sú prakticky výlučne vo vyspelých krajinách, mnohé z nich sú pritom úplne nové.

No ale to by neboli Faerskí ostrovania Faerskými ostrovanmi, aby sa nehecli a po svojich podmorských cestných tuneloch (jeden z letiska má temer 5 km a druhý do druhého najväčšieho mesta, menšieho ako Oščadnica - ja nežartujem, seriózne - má 6,3 km) nešli postaviť najdlhší podmorský cestný tunel na svete. Pre vysvetlenie treba ozrejmiť, že Faerské ostrovy je vlastne súbor niekoľkých fjordov, len o trošku viac zatopených (morská hladina je vyššie, vrchy sú nižšie a sú medzi nimi väčšie rozostupy), a preto je medzi nimi aj more búrlivejšie a hlbšie.

Ide o vyše 11-kilometrový podmorský tunel Eysturoy, ktorý bude spájať ostrovy Eysturoy (centrálny) a Streymoy (tam je hlavné mesto) a na tom ostrove Eysturoy bude ešte navyše spájať dve strany fjordu, čiže pod morom bude - kruhový objazd!
Tunel je vyznačený červenou.
Majú ho dokončiť v r. 2020:

Aha, a treba dodať, že Faerské ostrovy majú počet obyvateľov tak dobrú polovicu Žiliny, ktorá ten tunel fakt, na rozdiel od tých Faercov, potrebuje (tá cesta pod Strečnom je stále zasypaná)?

​Dosiaľ najdlhším podvodným cestným tunelom na svete je deväťapolkilometrový mostotunel v Tokiu, najdlhším čiste podvodným tunelom (všetko cestné, samozrejme) je tunel pod riekou Jang-c’-ťiang v Šanghaji no a najdlhším podmorským tunelom ako takým je temer deväťkilometrový Karmøytunnelen v Nórsku

No ale to by neboli Nóri, potomkovia slávneho to prieskumníka Roalda Amundsena, aby sa nehecli ešte viac a už teraz stavajú - a zrejme dokončia skôr ako Faerci - suverénne najdlhší podmorský (či akýkoľvek iný podvodný) cestný tunel Ryfylke, ktorý má mať vyše 14 km a má byť dokončený o rok či dva.

No a že Nóri nie sú čudáci, ktorí by Faerských ostrovanov prečúrali len o mizerné tri kilometre, tak prečo hneď nepostaviť ešte dlhší podmorský, 27-kilometrový Rogfast, Tiež zo Stavangeru. A nech bude zrovna aj najhlbší (390m pod hladinou mora), hoci Nóri už jeden najhlbší podmorský tunel majú. Lebo však veď pre istotu. Faerci by ich mohli náhodou tromfnúť konštrukciou vyše 26-kilometrového podmorského Suðuroyartunnilin.

Aha. Ani Islanďania nechcú zostať tak celkom pozadu, ich najdlhší, vyše deväťkilometrový tunel Vestfjarðagöng má tiež križovatku uprostred:


No a ak chce niekto cestovať v Nórsku medzi Gudvangenom a Lærdalom, tak sa musí pripraviť, že celkovej vzdialenosti takmer 52 km pôjde pod zemou 43 km, čiže takmer päť šestín celkového času (vzdialenosti) a nórsku scenériu Nærøyfjordu, zapísaného v UNESCO, si tak veľmi neužije.

Aha, a spomenul som ešte, že Nóri idú postaviť vôbec prvý tunel na svete pre lode?

Fotografie v tomto článku.