Pages

Thursday, May 5, 2016

Trochu o Jozefovi Brožovi

Inak známom aj ako Titovi. Nedalo mi spať, že veď Josip Broz Tito nie je juhoslovanské meno. Teda srbské. A tak som začal pátrať po jeho pôvode.

Meno "Tito" je len prezývka. Jeho skutočné meno je Josip Broz. Ako prišiel k tej prezývke? Naša sprievodkyňa nám povedala zaujímavú historku, a síce že keď bol vojenským veliteľom (alebo šéfom komunistov), zvykol mať taký akčný prístup pri rozdeľovaní úloh: "Ty urobíš to, ty to a ty to!". V srbochorvátčine samozrejme "ti to", z toho Tito.

Ale tomu sa mi veľmi nechcelo veriť - na počutie to znie fajn, ale je blbosť, aby takto ktosi prezýval takého narcisa ako samozvaný veliteľ celej Juhoslávie. Veď pri ňom by si ani neprdli od zdvorilosti. A tak som nazrel do mojej kamarátky Vikipédie.

Vikipédia tvrdí, že prezývka Tito bola z čias, keď bola komunistická strana v ilegalite a každý jej člen mal prezývku, aby sa nemohli navzájom zradiť. Museli si tie prezývky často meniť a jedna z tých, čo mu prischla, bola Tito. Napríklad aj preto, že v jeho rodnej dedine bola veľa "Titov", teda ľudí s krstným menom Tito.

Nuž ale to stále nerieši záhadu jeho pravého mena, Josip Broz. Síce to už znie juhoslovanskejšie, ale stále nie srbsky. A tak som sa spýtal na jeho pôvod. Pani sprievodkyňa mi odvetila, že on sa v skutočnosti narodil v Chorvátsku a bol vychovaný ako katolík. Ja som na to riekol, že jeho meno ale znie slovinsky, či nemá nejakých slovinských predkov. A ona, že možno znie, ale Tito je chorvátsky katolík.

A tak som sa opäť uchýlil k Viktórii Pédiovej, ktorá mi povedala, že sa skutočne narodil v Chorvátsku, a síce chorvátskemu tatkovi a slovinskej mame. No lenže to stále nerieši záhadu jeho mena, lebo slečna Viki pokračuje, že Brozova família bola v tej chorvátskej dedinke Kumrovac etablovaná už stovky rokov. Ako to, že má potom také výrazne slovinsky znejúce meno?

Nuž tak. Ono je to totiž dedina v severnom Chorvátsku. A priamo na mape sa dá zistiť, že je to rovno na hranici, ani nie 200 metrov od hraničnej rieky Sotla. To aj vysvetľuje, prečo si jeho otec (Franjo Broz) vzal za ženu Slovinku (Mariju Javeršek). Ona je totižto z dediny vzdialenej len 16 km! Čiže Josip Broz je z chorvátsko-slovinského pohraničia. A keby len to. Než išiel do školy, trávil toľko času u svojich slovinských prarodičov, že vedel lepšie po slovinsky ako po chorvátsky.